Hoppa till sidans innehåll

Äventyr på Madagaskar

08 DEC 2009 17:19
Resor och orientering är två av våra största intressen och äntligen skulle vi kombinera det genom att åka med PWT travel till Indiska Oceanen. Där besökte vi 3 öar och här kommer en liten reseberättelse.
  • Skapad: 08 DEC 2009 17:19

Vi var 4 personer som skulle flyga från Köpenhamn. Det andra paret visade sig komma från Helsingborg och hette Rolf och Maj-Britt Gustavsson. Det övriga sällskapet (80 st) träffade vi i Paris. Det visade sig att de flesta var erfarna PWT:are som åkte med på flera resor varje år. Det var som en stor familj.

Vi flög till huvudstaden på Madagaskar som heter Antananarivo. 3 tim sömn och sen på bussarna som skulle transportera oss 120 mil genom Madagaskar. Första dagen var  mest transport genom ett omväxlande bergslandskap där risodling var den huvudsakliga grödan.

Andra dagen var det avfärd redan 6.00. Efter några tim bussresa kom vi till ett litet reservat där vi gjorde ett stopp för att titta på lemurer. Vi hittade dem, fotade dem och åkte sen vidare. På kvällen kom vi fram till vårt hotell där vi skulle tillbringa 3 nätter. Det låg väldigt fint mitt i bergen nära nationalparken Isola som vi sen skulle vandra i. Efter ett svalkande dopp i poolen så var det läggdags för alla var trötta.

Vandring i Isola

Nästa dag var det dags att vandra. Man kunde välja ”hard group” eller ”easy group”. Givetvis valde vi hard group. Vi hörde ju trots allt till de yngre i sällskapet. Vandringen började i en ravin där det var relativ behaglig värme. Dessutom stannade vi 2 ggr för att bada vid vattenfall vilket verkligen gav en energikick varje gång. Efter ca 5 km vandring skulle vi börja vandra uppåt för att komma upp på högplatån. Det var varmt ca + 35 och med starkt uppför i ca 1 km så var man ganska trött. Men utsikten vi fick när vi väl var högst uppe var värt besväret. Sen väntade ca 6 km vandring innan vi kom fram till vårt lunchställe ute i bushen. Efter lunchen väntade ett nytt vattenfall och ett skönt bad. Lite vila kostade vi också på oss innan vi vandrade ner till bussen. Sammanlagt blev det 1,5 mil.

Svalkande bad efter vandring

Nästa dag var det dags för orientering men vi började på fm med ytterligare en vandring i Isola, denna gång dock endast ca 7 km.

Det var meningen att vi skulle orientera i nationalparken men det visade sig att området de sett ut via Google Earth inte lämpade sig för orientering. Risfält och högt gräs med bush satte stopp för det. Dock var området kring vårt hotell lämpligt så Jörgen och Kjell-Einar gjorde en sprintkarta som vi sprang på eftermiddagen.

På kvällen smakade dock inte maten speciellt bra och både Sten och jag blev magsjuka på natten. De flesta i sällskapet blev sjuka under de närmsta dagarna och en läkare från Finland som var med fick rycka in och fixa antibiotika till hela sällskapet. Dock tog det sin tid innan vi blev friska. För oss varade det en dryg vecka. Men med lite alvedon i kroppen så försökte man att hänga med.

Den sista dagen på Madagaskar skulle vi åka ut till kusten för att slappa lite på eftermiddagen och få lite sol och bad. Det visade sig att vägen dit var så dålig att de sista 2,5 milen tog 4 tim. Då roade vi oss med att laga punktering och dra loss bussarna ur sanden ett flertal gånger. Väl framme kl 16 var jag så trött att jag gick och la mig direkt och gick inte upp förrän kl 4 nästa morgon. Vi skulle ju flyga till Reunion kl 9 och med tanke på hur lång tid det tog dan innan vågade vi inte ta några risker.

Madagaskar var ett fattigt land med dålig infrastruktur och organisation. Politiska problem de sista åren har förstört mycket. Turismen har minskat betydligt men förhoppningsvis är landet på rätt väg nu. Det är ett vackert land med skiftande karaktär och många naturupplevelser.

Nästa anhalt på resan var som sagt var Reunion en ö som ligger 80 mil öster om Madagaskar

och tillhör Frankrike. Det är ett franskt departement och tillhör EU, så plötsligt var vi tillbaka till civilisationen och betalade med euro. Ön är liten ca 6 mil lång och lika bred och domineras av vulkaner där den högsta är 3000 m hög och fortfarande aktiv. Naturen är dramatisk och vacker med väldigt varierande landskap.

Första dagen sprang vi orientering nere vid kusten. Jag hade feber på morgonen och avstod därför, men de som sprang hade det jobbigt med hög värme och en del kupering. Dan därpå var det orientering uppe på vulkanen på 2000 m höjd. Plötsligt var temperaturen nere i 20 grader och det var behagligt. Vi startade i strålande sol och sprang i ett lavalandskap med en hel del vegetation vilket gjorde att det bommades rejält. Strax efter att jag gått i mål drog dimman in och man såg inte mycket. De sista på banan hade det jobbigt för att hitta hem men då väntade en god korvgryta som belöning som dukades upp i det fria.

Orientering på vulkanen

Reunion är en stor vandringsö men man förstår att vädret kan vara nyckfullt i bergen.

Nere vid kusten njöt vi av sköna bad och härliga stränder.

Den sista ön vi besökte var Mauritius. Den ligger ytterligare 60 mil norr om Reunion och är en självständig stat sedan 1968 då britterna lämnade styret.

Det är ett av Afrikas rikaste länder med en väl uppbygd infrastruktur. Landskapet domineras av sockerrörsodlingar men har även en del utslocknade vulkaner. Turismen är en viktig inkomstkälla men ön är inte överexploaterad. Tvärtom, det var inte många turister man såg.

Där finns en hel del stora lyxhotell men de är väldigt utspridda och dominerar därför inte landskapet.

TC på Blue Bay Beach

Vi njöt de fyra första dagarna av att bo vid ett allinclusive hotell med fint läge precis vid stranden. Första etappen av Mauritius 3-dagars var bara 20 min bussresa från hotellet. TC var på Blue Bay Beach, en härlig strand utan bebyggelse. Banan gick delvis utmed stranden och delvis i lite gles skog med högt gräs. När man kom i mål väntade ett härligt dopp i Indiska Oceanen. Eftermiddagen hade vi tänkt att tillbringa på stranden vid hotellet men det mulnade på och kom lite regn så det blev vila istället. Vädret på Mauritius var lite varierande i början med en hel del moln på eftermiddagen men det blev bättre de sista dagarna.

I mål efter sprinten

Andra etappen gick på en sprintkarta i en berömd botanisk trädgård, Pamplemousses Botanic Garden. Det var kul att springa på en karta som äntligen stämde och efteråt hann vi gå in och njuta av växtligheten i parken. Lite sightseeing på vägen hem gjorde att vi nu fått se det mesta av Mauritius.

Onsdagen var vilodag och då väntade en härlig catamarantur ut till Coconut Island. Där åt vi och drack gott och ägnade dagen åt bad och snorkling. Vi hade tur med vädret som var fint ända tills det var dags att åka hem.

Den sista etappen var lite högre upp i bergen. Vi sprang på slänten på ett berg och med mycket lavasten i botten så det var svårt att överhuvudtaget springa. Dessutom stämde kartan dåligt så jag bommade rejält. Efteråt åkte vi ner till kusten för att bada och äta picknick.

Kvällen avslutades med en stor galamiddag där allehanda priser och utmärkelser delades ut.

Sten vid starten

De flesta i sällskapet åkte hem på fredagen men vi var ca 25 st som stannade kvar 3 dagar för att få lite extra semester. Vi bytte hotell och kom till en annan del av ön vilket var roligt. Det blev mycket sol och bad de sista dagarna med lite båtturer och tennis däremellan. Dessutom var vi nu ett lagom stort sällskap så man lärde känna varandra bättre.

Vi kan verkligen rekommendera att åka med på de här resorna. Man blir som en stor familj och vi lärde känna folk från Norge, Finland och Schweiz, förutom alla svenskar förstås.

Skribent: Christina Segerslätt

.:Tränare:.

AntonSjökvistLiten

.:Våra Moderklubbar:.

RävetoftaRingsjö okSilva ok

.:Viktiga Hemsidor:.

eventor_clubpage_136x32

Sponsorerna som gör det möjligt!

Besök gärna deras hemsidor

26873 Billeberga

Kontakt:
Tel: 0734341894
E-post: This is a mailto link